MACERA TÜNELİ KİTAPLARI

 




Kitapların dünyası, her çocuk için farklı maceraların kapılarını aralar. İlkokul sıralarında öğretmenimiz bize öykü kitapları dağıtırdı. Dağıtılan kitaplar her hafta değişirdi. Kitaplık kolu olan çocuklar, öğretmene bu dağıtım işleminde yardımcı olurlardı.  Ben hep kitaplık kolu olurdum. Okumayı çok severdim. Sadece bir kez hava gözlem kolu olmuştum. Genelde kitaplıkları ben düzenler ve kayıt tutardım. Bu benim en sevdiğim işti.

Dağıtılan kitaplar hepimiz için yeni bir heyecandı. Kim bilir nasıl bir macera bizi bekliyordu? Bazı çocuklar kitap okuma saatini pek sevmezlerdi. Öğretmen, onlara inadına resimleri az, yazısı çok kitap dağıtırdı. Resimleri çok olan kitaplar daha çok okunurdu. Ama yazısı bol, resimleri az olan kitaplar çocuklarca biraz daha zor okunurdu. Başlarda ben de öyle hissederdim. Sonrasında fikrim değişti. Okudukça, başka dünyalar keşfediyordum kitapların arasında. 

Okul çıkışı annem beni almaya gelirdi. Ben, hep kitapçıları gezmek isterdim. Annem ise sürekli bana,  " Biraz da boğazına ye ! Hadi döner alalım." derdi. Ben itiraz ederdim. " Döner bitiyor, kitap bitmiyor." derdim. Bu halimi görünce gülerdi. Dayanamaz kırtasiyeye girer ve bana bir kitap alırdı. 

Neler okumadım ki? Aisopos masalları, Grimm Kardeşler masalları, dünya klasikleri vb. Hepsinden farklı şeyler öğrenirdim. Kimi zaman da, hikayelerin kahramanı ben olurdum. Kafamda bir olay kurardım ve olayı içimde yaşardım. Kitaplar, benim için sadece okunan kuru sayfalardan ibaret değildi. Bir kitap bitince, benim için bitmiş olmazdı. Kitabın içindeki resimlere bakarak, boş sayfalara resimler çizerdim. O da yetmezdi, elimdeki oyuncaklarla kitabın kendimce senaryosunu çıkarır ve oynardım. Bu tutku hep var oldu içimde.

Yine bir gün yolda gezerken eski bir kitap gözüme ilişti. Üzerinde "Macera Tüneli - Ufo'nun Tutsakları" yazıyordu. Bu kitap çok dikkatimi çekmişti. Çocukluk yıllarımda her maceranın baş kahramanı sözde ben olurdum. Oysa bu kitap içinde sizin belirleyebileceğiniz farklı sonlar vardı. Kitap size seçenekler sunuyordu. "Eğer uzay gemisinden çıkmak istiyorsan sayfa 5' e atla, içeride kalmak istiyorsan sayfa 7'ye atla." Bu süper bir şeydi. Kontrol sizin elinizdeydi. Çocukken istediğim şey gerçek olmuştu.

Macera Tüneli Ufo'nun Tutsakları


KENDİ MACERANI KENDİN BELİRLE

Orijinal adıyla "Choose Your Own Adventure" serisi, Edward Packard ve R. A. Montgomery tarafından hazırlanmıştır. İlk öykü 1976'da hazırlanmış ve tutunca devamı gelmiştir. 

Macera Tüneli, kitap serisini biz 80'li yıllarda keşfetmiştik. Türkçe baskı olarak tam 20 kitap çıkmıştı. 

1 – Tibet'in Gizli Hazinesi

2  – Uzay Şeytanı

3 – Ufo'nun Tutsakları

4 – Uzay Dışında Yolculuk

5 – Bay Thrombey`i Kim Öldürdü?

6 – Dikilitaşların Esrarı

7 – Öldüren Gölge

8 – Lanetli Şato

9 – Yeraltı Krallığı

10 – Tehlikeler Evi

11 – Zaman Tüneli

12 – Zaman Tüneline Dönüş

13 – Deniz Altında Macera

14 – Kara Şato'nun Esrarı

15 – Dünya Tehlikede

16 – Süper Bilgisayar

17 – İpek Kralı Kayboldu

18 – Uzay Kartalı

19 – Denizde Tehlike

20 – Piramitteki Sır


Her kitap ilginç maceraların kapılarını aralardı. Diğer kitaplardan farkı, hikayelerin sonunu seçenekler içinden seçerek belirlenmesiydi. Bu okuyucuya da özgürlük yaratırdı. Ufo ve uzaylılar macerasını elime aldığım zaman bırakamamıştım. Hangi seçenekleri seçmeliydim? Öykünün sonu benim elimdeydi. Gerçekten faydalı eserler olduğunu söylemek isterim. Çocukluk yıllarımda bana çok şey katmıştır. O yıllarda elimizde tabletler yoktu. Pc yoktu. Bilgisayar oyunlarına çok aşina değildik. Bu kitap serileri bize büyülü gelirdi. Özellikle, bilim kurgu romanlarına merak sarmama da vesile olduklarını söyleyebilirim.

Kitapları yaratan yazarlardan R. A. Montgomery, Kasım 2014 yılında aramızdan ayrılsa da, geride unutulmayacak bir eser bırakmıştır. 90'lı yılların ortalarında, Edward Packard imzalı farklı kitaplar da çıkmıştı. Dinozorların GünüUzay Canavarı Gorgaİmdat KüçülüyorumBatı Define gibi öyküler vardı. Onları da okuduğumu hatırlıyorum. Çok güzel kitaplardı. 

Edward Packard Macera Kitapları - 90'lar


Günümüzde buna benzer bir kitap serisi çıktı. Adı "Şahane Hatalar" (Pretty Little Mistakes) Heather McElatton tarafından yazılmış bir kitap. Okuyucuya farklı sonları seçme özgürlüğü sağlıyor. Çocuklarınıza okutmanızı öneririm.



Yine de Macera Tüneli'ni bulmak isterseniz, netten biraz araştırın derim. Oradaki öyküler çok daha güzeldir. 


Hadi ne duruyorsunuz ? Öykünün sonunu siz belirleyin !




Serkan Yasin








Yorumlar